IF YOU WANNA BE ON TOP

Idag så bjuds det på några frågor ställda till bloggtoppen, längre nere kan du läsa frågor och svar från bloggtoppens egna Jimmy Holmlund. Jag blev extra glad när bloggtoppen ville ställa upp och svara på några frågor. Det var nämligen på bloggtoppen som jag hittade de första bloggarna som jag började följa. Den allra första bloggen jag klickade in på regelbundet var Rars faktiskt. Vilken var den första bloggen ni läste?


- Berätta lite historia kring bloggtoppen.se, när startade ni och varför (hur kom ideen)?

 
Bloggtoppen startade i augusti 2005, då bloggar i Sverige fortfarande inte var ett så jättestort fenomen. Det var svårt att hitta bloggar med ett bra innehåll och några kataloger/tjänster för bloggar fanns nästan inte. Idén kom av att jag själv satt och försökte hitta intressant läsning och bestämde mig för att "finns ingen tjänst för att hitta intressant läsning får jag skapa den själv".
 
- Hur tycker ni är det bästa sättet att marknadsföra sin blogg?
 
Marknadsföring har inte varit så intressant, och är fortfarande inte intressant för de flesta bloggare. Däremot har marknadsföringen, och kapitaliseringen, av bloggar blivit  tydlig under 2007. Poängen med bloggar har sedan starten varit att föra ut sitt ord, men detta hade inte samma syfte såsom exempelvis tidningar och dylikt.  Skribenten skrev för att han eller hon ville. Bloggandet var inte i huvudsak för en allmänhet, utan för de närmaste läsarna (bekanta och de som var intresserade av samma områden). Marknadsföringen av en blogg blev viktigare när även företagare hakade på trenden, bloggosfären förändrades och Bloggtoppen blev uppmärksammad på detta.
När företag och professionella bloggare blev stora kom många klagomål till bloggtoppen om att dessa inte hörde hemma i bloggosfären, det är därför vi idag har en kategori för företagsbloggar. Men, marknadsföringen är viktig för de som monetiserat sin blogg eller har målet att nå en så bred publik som möjligt. I dagsläget (men som alltid) är det bästa sättet att marknadsföra sin  blogg genom att skapa ett rikt och välskrivet innehåll. Folk vill läsa vettiga inlägg, varför detta är det absolut viktigaste  för en marknadsförare att poängtera. Välskrivna bloggar marknadsför sig själv, organiskt. Marknadsföring av bloggar är endast relevant att tala om man har ekonomiska intressen av att driva bloggen.
 
- Varför bloggtoppen.se? (som marknadsföring, läsare, bloggare)


Bloggtoppen är en tjänst för bloggare och bloggläsare. För bloggaren  själv då han/hon ser hur utvecklingen av besöksstatistiken ser ut. För bloggläsare då man är intresserad av att se vilka bloggar som är välbesökta just nu.
 
- Vad tror ni om framtiden för bloggar?


Mycket svårt att sia om, men under 2008 tror jag att vi kommer att se ytterligare någon medialt skapad blogg, liknande Shulmantypen, som även den lever under ett antal månader. Jag tror att vi kommer att se mer avslöjanden från bloggare direkt. Med detta menar jag att nyheter kommer att skapas inom bloggosfären  istället för som det i stort sett varit under senaste året, att bloggar kommenterar tidningarnas nyheter. Rent tekniskt kommer antagligen mobilbloggande att öka i och med att fler och fler tjänster för direktuppladdning av bilder/film erbjuds.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0