DISKUSSION DEL 2

Under mitt arbete har jag blivit fascinerad och inspirerad av alla bloggar jag läst och alla människor jag fått kontakt med. Jag har lärt mig att en blogg kan vara så mycket för en människa, så mycket olika. Jag har hört historier hur bloggen har hjälpt människor med allt från svåra situationer i livet till att marknadsföra och tjäna pengar på sitt bloggande. Jag själv har under arbetet varit väldigt negativ till tanken att tjäna pengar på sitt bloggandet. Jag personligen har känt att det inte får samma syfte när man bloggar och tjänar pengar på den och att bloggen i sig har tappat lite av sin charm när jag vet att personen i sig får pengar för det här. De flesta av mina läsare har inte hållit med mig utan tycker att som bloggare när man lägger ner så mycket tid på det förtjänar en slant. Detta har fått mig att fundera om lite men fortfarande efter att ha gjort klart arbetet så känner jag mig lite tveksam till detta. Jag blev även förvånad över hur många som strävar efter detta. Här är det viktigt att poängtera att det är såklart en skillnad om man är anställd på exempel en tidning för att blogga vilket jag tycker är okej för då vet man att personen i fråga har detta som ett yrke. Men privat personer som tjänar på sitt bloggande har jag fortfarande svårt att bestämma mig hur jag står i frågan.

Under mina efterforskningar som nämnt i resultatet har jag stöt på många bloggar som försöker efterlikna de större och vilket varje gång gjort mig smått irriterad. För mig är bloggning inte något som man gör för att få stor uppmärksamhet eller få så många besökare som möjligt. Detta är något jag vill tro men i utvecklingen idag ser man att detta är något som fler och fler försöker uppnå. Jag ville se bloggandet som ett sätt att få skriva av sig, säga sina åsikter och att inspirera andra. Under arbetets gång när jag fått fler besökare så har jag såklart blivit jätteglad och insett att försöka locka besökare är en del av bloggandet. Detta hänger ihop med att genom bloggandet så vill man dela med sig och få respons. Att få respons genom kommentarer på det man skriver på sin blogg har jag lärt mig att det är viktigt, i en blogg skriver inte du bara för din egen skulle utan för andras också. Detta har lett till att jag själv som bloggläsare har blivit bättre på att lämna kommentarer. Har som nämnt i resultatet har jag lärt mig den osagda regeln i bloggvärlden att om någon kommenterar på din blogg är du skyldig att besöka den andras. Under mitt projekt har jag gjort ett val genom att inte marknadsföra min blogg bland vänner och bekanta, detta val p.g.a. jag ville då dit besökare som bloggar själv och genom deras erfarenheter få kunskap som tidigare nämnt i metoden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0