DISKUSSION DEL 3

Det är en tvåvägskommunikation som gäller och det handlar mycket om att visa respekt och uppskattning till dem som besöker din blogg. Något jag själv har väldigt svårt för att när bloggare skriver i sin blogg "Förlåt alla läsare för att jag inte skrivit på ett tag", då tappar jag nästan intresset för bloggen. För jag vill känna att bloggandet inte vara något tvingat utan man ska skriva när man känner för det. Samtidigt förstår jag hur denna fras kommit till eftersom de större och aktiva bloggarna skriver dagligen och även i bloggvärlden finns det förebilder här menat de större bloggarna.

 

Mina resultat på vilka som bloggar har inte direkt förvånat mig, som innan arbetet började så trodde jag att det mest var kvinnor och tjejer som bloggar. Så resultatet att det finns en sajt för bara tjejer att blogga och att på blogg.se är 85% av medlemmarna kvinnor var ingen överraskning.  Varför det har lett till att en majoritet av de som bloggar i Sverige är kvinnor har varit en knepig fråga. Som nämnt i resultatet så har det nog med att göra att skrivandet kopplas som kvinnligt och många drar paralleller med bloggandet och dagboksskrivandet. Denna teori tror jag starkt på. I arbetet så här i efterhand så hade det varit intressant att höra en forskares åsikter om detta.  Något jag även som nämnde i resultatet var snittåldern på de som bloggar hos tjejsajten som var 23 år och blogg.se som ligger mellan 18-22 år. Detta var väldigt intressant att se och när jag gjorde mina intervjuer kände jag att det var viktigt att intervjua de som var i snittåldern men även de som låg under och över.  Att snittåldrarna låg där det låg var ingen överraskning utan detta resultat kändes ganska självklart, eftersom det flesta i den åldern är väldigt internet kunniga och spenderar mycket tid vid internet så det känns som en ganska naturlig utveckling.

 

Varför man bloggar har fått en stor plats i mitt arbete. Den frågan har känts mest aktuell och mest intressant att diskutera på bloggen. I den här frågan som mycket av det här arbetet har det varit svårt att få ett direkt svar. Som nämnt i resultatet är bloggandet väldigt individuellt, alla har sitt egna mål och syfte med att driva sin egna blogg. Detta ger även alla olika anledningar till att driva sin blogg och att blogga. I grund och botten tror jag att det handlar om att få dela med sig helt enkelt av vad som pågår i livet men även att få inspirera och dela med sig om sin kunskap i ett visst ämne.  Intervjuerna med bloggare har definitivt varit det mest intressanta jag läst under hela mitt arbete. Jag vill passa på här att hänvisa att läsa intervjuerna på min blogg. Här kan man bättre se exempel på hur bloggandet är individuellt och hur svaret kan variera från person till person.


Så där, nu har jag delat med mig av min diskussionsdel i rapporten, ville visa er vad jag har kommit fram till och mycket är på grund av alla er som har läst och sagt eran åsikt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0