DISKUSSION

nu tänkte jag dela med mig lite från min rapport och här kommer min diskussiondel:

Min slutprodukt bloggen blev inte riktigt som min vision var i början av projektet. Det blev mer diskussioner på bloggen än som var grundtanken. Att det blev så här, har att göra med att jag tycker det var väldigt intressant att höra andras åsikter och jag kände även att detta var det bästa sättet att få fram ett underlag till mitt arbete. Under arbetets gång så kände jag att jag inte bara ville redovisa renodlat fakta på min blogg, det kändes torrt och opersonligt. Som tidigare nämnt i resultatet så handlar bloggning om att vara personlig så därför gjorde jag inläggen efter det.

 

Enligt mig själv så blev min slutprodukt mycket mer lyckad än vad jag hade förväntat mig. Att jag uppnådde som nämnt i resultatet 311 sidvisningar och 204 unika besökare på en dag är ett bevis på detta. Mina ambitioner var inte att uppnå många läsare och tanke i början var att ha bloggen som bara ett ställe där jag redovisade resultat, men längre in i arbetet så kändes detta mer och mer som ett självklart arbetssätt för mitt arbete.  Istället blev bloggen ett ställe som gav mig inspiration, ett ställe där jag fick ventilera mina egna åsikter i ämnet och så fick jag även hjälp av läsare var jag kunde hitta mer fakta. Min blogg gav mig många fler funktioner än väntat. I början kändes arbetet tungt men mot slutet gick det som bäst och i mitt fall passar uttrycket jag slutade på toppen väldigt bra in.     

 

Bloggens historia var väldigt intressant att läsa om och behövdes som en grund för mig att kunna förstå utvecklingen och vad som har lett till varför bloggen är som den är idag. En förbättring som hade kunnat göras när jag forskade kring detta är att ha försökt få tag på någon bok så behandlade detta ämne, detta alternativ övervägde jag inte ens under mitt arbete. Detta är något jag i överlag kunde ha förbättrat, eftersom bloggandet är så nytt så drog jag slutsatsen utan någon efterforskning att det inte fanns någon litteratur kring detta ämne. Jag blev inte förvånad över bloggens historia utan däremot bekräftade den det jag hade förväntat mig. Däremot så var det väldigt intressant att läsa om bloggen utveckling, hur detta fenomen har blivit så pass stort och lyckats fånga så många människor.  Just att ta reda på varför bloggar har blivit så populärt var mycket svårare att ta reda på än väntat. Jag önskar nu i efterhand att jag hade ansträngt mig lite mera i den frågan och försökt få en större bredd än vad jag fick. Men som nämnt i resultatet så lockas många till att blogga för att i en blogg står du själv i centrum, du får dela med dig att ditt liv och dina tankar. Detta tror jag är en stor del i varför bloggar har blivit så populärt. I den här frågan är det också viktigt att diskutera hur stor del det har att göra med att det har blivit en trend att blogga och hur mycket det har hjälpt bloggens popularitet. Något som känns intressant här är om det snart kommer komma en slags motreaktion mot bloggar som att blir en trend att hata bloggare mer eller mindre eller om det kommer att komma ännu ett nytt slags kommunikationsmedel som kommer att ta över.  Det känns väldigt spännande att se hur det kommer att utvecklas.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0